isabelleappelgren

Inlägg publicerade under kategorin resor

Av isabelle - 9 januari 2011 16:35

egypten 2011

resan ner gick bra, jag älskar somsagt att flyga.

dock var jag förkyld och fick ont i öronen, vilket inte var jätte roligt.

sen har jag aldrig varit så förtjust i flygplansmaten, den är aldrig god, enligt mig då.

flygresan tog ungefär 5 timmar.

väl nere i egypten åkte vi buss till hotellet som bara låg en kvart ifrån flygplatsen.

när vi kom till hotellet fick vi vänta i tre timmar på vårat rum. detta berodde på att det hade varit en rejäl storm dagen innan. och det regnar bara en dag om året i egypten. husen där nere är inte byggda för regn och oväder. så det hade regnat in i nästan alla rum och jag tyckte det var riktigt synd om dom som jobbade på hotellet. men när vi äntligen fick vårat rum så visade sig att det läckte in, det droppade ifrån taket. men hotellvärden lovade oss ett nytt rum imorgon om det fortfarande läckte.

vi hade iallafall tur att det inte regnade när vi kom, det var skinande sol och varmt.

vi tog oss en runda runt i området för att få lite koll på området. hotellet var ganska stort, men väldigt fint. det låg också nära stranden, vilket var great. dom följande dagarna befann vi oss på stranden och badade i det turkosa havet. helt otroligt vatten kan jag ju säga.vi fick även byta rum andra dagen eftersom det fortfarande läckte in i vårat gamma rum, vi fick ett nytt rum med havsutsikt och egen pool, men där badade ingen för vatten var iskallt. en kväll gick vi utanför området för att shoppa. och nere i egypten är dom som jobbar i affärerna, eller dom små turist butikerna vääääldigt jobbiga. dom är på en och tjatar om "nice prices" och drar nästan in en i affären. när jag gick förbi en affär såg jag converse skor där inne och bestämde mig för att gå in. han var på mig direkt om storleken och vilken färg jag ville ha. jag bara " take it easy" sen sa jag att jag ville ha ett par rosa i storlek 39. och det fixade han till mig, sen ville han sätta på dom också. då sa jag att jag ville göra det själv. sen hann jag inte ens fråga efter priset fråns han visade mig ett på miniräknaren. då stod det 350 egyptiska pund. då sa jag "to much" och då tyckte han att jag skulle ge honom ett pris. så då skrev jag 200 egyptiska pund istället. han tvekade VÄLDIGT mycket, men jag låtsades gå utifrån affären och då sa han "alright". sen visade sig att vi bara hade 110 egyptiska pund med oss. så då sa jag till honom att vi måste hämta ut mer. men han trodde inte på att vi skulle komma tillbaka, och då sa jag att jag lovade honom det. så mamma och pappa gick ut därifrån och jag blev ensam kvar. då sa han att jag skulle ge honom det jag hade och sen komma tillbaka med resten. jag bara "no way" då blev han skit sur och slängde mina skor i golvet. jag bara, " fine" och sen gick jag. jag blev jätte rädd för honom och tänkte nepp, dit går inte jag igen. sen när vi kom på andra sidan gatan, så stod pappa och snackade med tre stycken egyptier, så kom han springades med skorna i handen och försökte lura mig när mamma och pappa inte var brevid mig. han sa igen att jag skulle ge honom det jag hade och resten imorgon. då sa jag nej igen och blev ännu argare. men sen tillslut sa han okej, ge mig det du har så räcker det. jaha tänkte jag gav honom det och fick mina skor. sen sa han: du kommer imorgon med 90. jag bara: haha nej, det kan du glömma. som tur var stod pappa och pratade med hans chef och berättade för honom hur dum den här killen hade varit mot mig, så jag fick dom för 110 egyptiska pund. alltså 120 i svenska ungefär. mycket jobb men ändå rätt lyckat. det är så isabelle prutar! ;)

jag köpte även att armband och en super häftig t-shirt där det står: " send more turisits to egypt, last ones tasted great" och sen är det en haj med massa tygbitar i munnen. humor på hög nivå! sen var vi och besökte en markand som kallas för "old market" där shoppade jag inget, men det var dock väldigt roligt. en egypt kom fram till mig och frågade om jag hade en pojkvän, då sa jag nej. och då säger han: " do you want a egypt boyfriend?" hahaha, jag blev så rädd så jag halvsprang därifrån. sen frågade en egypt min mamma hur många kameler hon ville ha för mig. då sa mamma fem, och då gapade han med munnen och sa "no,no,no"  hennes ögon är värda en miljon kameler. sen ville han att jag skulle komma tillbaka om fem år och gifta mig med honom, för jag var för ung nu. resan var riktigt bra tills jag blev sjuk, på tisdagen spydde jag några gånger och mådde riktigt dålig. kvällen innan hade vi ätit stark kina mat, så jag tror att det berodde på det. kyparen där var super rolig, han gjorde massa trick hela tiden. en gång kom han med en kopp te och skulle precis ge det till mig när han tappar koppen och spiller ut det. som tur var hade han inget te i koppen och det var bara ett skämt. men jisses vad rädd jag blev, hela restaurangen kollade på mig. men iallafall jag blev sjuk och låg på rummet hela onsdagen. hade ont i magen och åt ingenting. som tur var mådde jag lite bättre på torsdagen och kunde sola lite i det sista innan det var dags för hemfärden. otur hade vi på hemfärden, det var massa extra säkerhetskontroller på flygplatsen eftersom presidenten i egypten skulle komma. därför tog allt så mycket längre, ungefär 3 timmar tror jag. jag är iallafall nöjd med resan och har verkligen slappnat av till tusen. istället för att gå här hemma i slasket så gick jag omkring i linne och shorts. inte helt fel faktiskt. :)